Pages

Saturday, August 8, 2009

customer always right?

1.28am
home
mood: durh =(



anda seorang customer?ya...semua orang adalah seorang pelanggan. no matter who you are whether you are makcik jual nasi lemak, you are also customer sebab makcik tu akan beli barang dari orang untuk buat nasi lemak. so we can call customer as end user. tetapi...adakah korang bersetuju dengan kata-kata ini: CUSTOMER ALWAYS RIGHT? sometimes aku setuju. but sometimes for me it's bullshit oke!my current work, i have to deal with customer. everyday aku face 1000 satu macam perangai customer. yang ok tu...ok sgt2.sampai bole buat kawan. but when it comes yg sangat annoying...i dunno what to say ok! dorang ni sume spoil my mood. pls la...tolong hormat orang bole?

Kisahnya bermula begini...
Last week aku dapat customer baru. name comp terpakse dirahsiakan. ala...kalau aku published pon xde org kenl agaknye sbb x glamour. die seorg melayu, wanita, tua lak tu..(aku agak die dah tua sbb position die Export Officer dan suare ala2 makcik2). mase mule2 deal ngan mcm oke...tapi x oke sgt..sbb aku punye feeling rase x best je nak layan die. sbb die kuat bebel kat telinga aku. cakap nak kuat lak tu. mcm aku ni pekak. i think readers tau ape keje aku kan? as export documentation, tepakse laa aku melyn kerenah customer yang 1 ni...now the story begin..draft bill dah confirm. customer nak collect document die. colleague aku pulak tak sengaja cakap ade orang akan deliver document die. shit thing happen. no one can deliver even my despatch.malas nak ckp kenape sbb comp aku super kedekut nak hired extra despatch.asal ntah. then yg jadik mangse org2 yg dedikasi cam aku ni la..kene menjwb ngn customer. si makcik ni da hangin 1 bdn.sbb dulu kate ade org nak anta. aku pun negotiate ngn die. die plak...aku bg mcm2 option.sume tanak pakai.even suruh courier cheque pun die berkire.die kate siapa yang nak byr charges courier tuh. aiyooo...xphm aku. die pon start bebel siap nak ckp ngn bos aku.makcik ni mmg idop utk menyusahkan idop sy ke?if makcik cakap dengan bos sy,sy rase she will do the same thing.or...die akan release je document makcik tu.dan aku plak tepakse follow up ngn makcik tu psl payment. for sure aku tnk dat thing happen. sbb kalau bole aku tnk beckp dah ngn makcik kuat bebel tu..mmg aku hot gile time tu.sbb keje aku terlalu byk. pastu nak melyn bebelan dan makian dari die. lastly aku ltk phone camtu je. sbb pale aku skt dgr suare die yg x sdp tuh. x cukup telefon, die email plak. die ckp arrangement aku very messy. the thing is, aku da bg 2nd option. soh die cross courier. aku courier document, die courier cheque. die yg tnk. sape yg , messy skunk?? sakit betolll hati aku.

dah lame rasenye aku x marah customer. aku berani marah die sebab aku dah nak resign.soo if die nak complain,go ahead! kalau shipment die harga juta2 xpe..ni takat RM445 nak bising2 baik x payah makcik! so skunk win-win situation. akhirnye makcik tu mengalah sebab die sbnrnye yg x paham bahase. aku ckp bahase ibunda ngn die pon x phm2. letih btol .hurm..mintak2 la keje baru ni xde melyn customer. tapi rasenye mcm xde je..dah nak resign pon keje byk lg. kwn2 aku sume da ckp aku gile. ikot hati nak je aku buat bodowh ngn keje2 tu. tp aku mls nk kene bebel & dpt email chenta from maharani. aishhh...cpt la sikit 24hb. mls dah nak stay swire lelame.


p/s: kalau aku dapat si Normi Jamil tu, aku cekik2 tengkuk die. mulut bising.mcm mak nenek. huh!

3 comments:

  1. sabo2..
    aku dlu time keje pn slalu kne cmni..
    kdg2 rase cm nak plempang smpai juling depa tu..
    heee..

    ReplyDelete
  2. si pemilik: kalau bole i bkn takat pelempang, rase nak jumpe pastu jerit kuat2 kat muke die plak. baru puas ati

    Fairuz Rashid: xde makne aku nak cool beb

    ReplyDelete

hey it's you!