Pages

Friday, January 20, 2012

2012 transformation

Hari ni hari ke-19 untuk tahun 2012. As usual semua orang konon - konon buat azam tahun baru. Sama lah aku jugak. Aku tak berapa ingat sangat apa azam tahun lepas. Tapi rasanya tak dapat semua. Dan tahun ni, aku tambah lagi 1 azam. hurnm..rasanya bukan azam la..ni boleh kata kewajipan yang tertangguh. Malas nak mukadimah panjang - panjang. I had transformed myself from this (tengok bawah)




Muka Nora Danish yang macam muka aku??siyess???

into this 
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v


Tada!!!tak sama macam Nora Danish pun kan? Aku tau sebab dia tak pakai tudung. Kalau dia pakai macam aku confirm orang ingat kami sisters. Wahahaaa~


Inilah kewajipan yang aku tangguhkan dari hari ke hari. Aku berniat since awal Muharam lagi. Tapi takde kekuatan nak teruskan. Until 1 day aku berfikir, sampai bila aku nak freehair. Aku rasa aku dah cukup puas berfesyen. Dari seluar panjang sampai ke seluar pendek, skirt bawah lutut, atas lulut, berbikini..apa lagi yang aku nak? tak cukup puas dengan nikmat Allah? Bepijak di bumi Allah tapi taknak ikut hukum-NYA. Egonya aku sebagai hamba.

Mula - mula memang aku takut. Siap bedebar - debar pagi tu nak pergi office. Siap bukak balik kot. Tapi aku nekad pakai jugak. Ala..paling kuat pun orang - orang akan pelik dan terkejut lebih kurang seminggu je pun. Aku keluar je bilik, terus jumpa mak aku. Dan takde perkataan lain dari mulut seorang ibu hanyalah Alhamdulillah..nak nanges gak time tu. Tapi tahan. Haha..abes la make up kalau nangis (make up sgt la aku kan)

Situasi kat office..seperti yang dijangka semua orang terkejut. Yang chinese la..agak penat nak explain. Dorang bukan faham pun kalau nak explain panjang - panjang.So cakap je la rambut salah potong. Botak sebelah. Sebab tu pakai tudung. Setel...

Masa 1st day pakai seriusss tengkuk sakit..sebab lilit tudung. Bajet Hana Tajima sangat aku kan?then everyday sakit kepala sebab aku tak biasa ikat rambut. Siap kawan aku yang dah biasa pakai tudung komen aku salah lilit tudung. Wahaha..gila sengal. Aku belajar lilit tudung pun from youtube. Seriuss banyak video. Cantik - cantik plak tu. Tapi depends nak ke tanak la..sebab kadang - kadang tak jadi pun macam diorang. And beginner macam aku ni memang lambat sikit la nak lilit..Bila dah lama - lama ni dah ok. 1 minit dah siap lilit. Tengkuk pun tak berapa sakit, sakit kepala pun dah takde. haha..over sangat aku kan..

Collection tudung?? Seminggu aku berhijab, hari ahad aku dah shopping tudung banyak banyak banyak dengan Ecah kat Jalan TAR. Banyak choice dan murah gilaaaa..aku suka pashmina or shawl. kalau pakai tudung sarung tu, muka aku tak sesuai..collection baju pun semua kena tukar..memang totally tukar wardrobe la..tapi tak la gila punya shopping..ada jugak collection yang lama - lama tu..try mix & match. kalau aku banyaaakkk sangat duit nak shopping takpe gakss..

Tapi bila dah start berhijab ni..banyak nak kena jaga..kena kurangkan dating.sebab kalau dating nanti pegang tangan..aku tak leh nak cakap STOP terus. coz i know it won't happen. takpe..pelan - pelan kayuh..nanti orang menyampah pulak perubahan mendadak ni..tak semua orang boleh terima kan. But the most important thing is aku rasa bila dah berhijab ni lagi rasa selamat, lagi proper dan complete. Kalau tak hati rasa macam gelisah je..macam ada yang tak kena. Tu aku yang rasa la..korang aku tak tahu. Memang banyak cabaran berhijab ni..superb banyak pulak tu..Hopefully Allah tetapkan iman aku yang kadang - kadang tak berapa nak teguh lagi ni..ish..macam ustazah pulak aku kan. haha..

Here aku ada attached video Ini Kisahku by Wardina. Sedih. Memang sedih. Aku dengar cerita dia siap nangis pastu lari masuk toilet. haha..kantoi dalam hati ada taman.


Cantik betul Wardina 


xoxo,

fiveinchheel.blogspot

2 comments:

  1. ya Allah Alahmdulillah..tahniah cik orked..kechix skrg tgh nk labuhkan tudung cover my chest..sama2 kita istiqamah ye..

    cik orked mehlah join contest kami..hee..

    ReplyDelete
  2. thanks kecix!haha..labuhkan tudung,beli tudung lagi.hehe..lagipun memang agak tak best pun sebenarnya dok tayang dada ni.oh indahnya Islam!

    btw,contest ape ye??tak aware la pulak

    ReplyDelete

hey it's you!